در زمان بحران و بلایای طبیعی معمولا زیرساختهای ارتباطی رایج و زمینی دچار اختلال و حتی قطعی کامل میشوند بنابراین قبل از پرداختن به نقش ارتباطات ماهوارهای در مدیریت بحران (Crisis Management) باید بدانیم چرا ارتباطات در مدیریت بحران اهمیت دارد؟ بحران، واقعیتی اجتناب ناپذیر در زندگی اجتماعی است. بحرانها در ذات خود بستر شكل گیری تهدیدها و فرصتهایی هستند که بر حسب نوع، شدت و گسترهی محیطی بحران، میتواند نظام سیاسی، مدیران حاکم و کسب و کارها را در شرایط دشوار و پر مخاطرهای قرار دهند. در شرایط بحران، فعالیتهای خبری و اطلاعرسانی از چنان حساسیتی برخوردار است که همه چیز تعیین کننده می شود: زمان، تصویر، لحن، ادبیات و واژه. بنابراین آنچه که در این شرایط از حساسیت و اهمیت ممتاز برخوردار میشود، مدیریت شرایط بحرانی در بستر ارتباطات است.
جغرافیای ایران سالانه با بحرانهای طبیعی مختلفی مانند زلزله، سیل و ... مواجه است که هر کدام به دلیل اثر گذاری در زندگی اجتماعی و کشوری بخش وسیعی از مردم کشورمان را در آن مقطع دچار مشکل میکند.
در شرایط بحران معمولا اولین و تنها راه ارتباطی که قابلیت جایگزینی سریع و ارائه سرویسهای ارتباطی متنوع را دارد سرویس ارتباطات ماهوارهای است. اگر چه در مباحث پدافند غیر عامل این راهکار قابلیت ارائه سرویس Redundant را برای بسترهای موجود فراهم می آورد.
طی سالهای گذشته سامان ماهواره همکاریهای زیادی با سازمانهای مسئول در مدیریت بحران داشته و در شرایط اضطراری حتی فراتر از مسئولیتهای قراردادی خود با فراخوان سازمانهای بالادستی، ارائه سرویس در این زمینه را به خوبی انجام داده است.
لینکهای ماهوارهای موقت در مناطق بحران زده، تجهیز خودروهای ارتباط سیار، همراهی با اپراتورهای تلفن همراه و ارائه سرویس به سازمانهای مسئول از جمله سوابقی است که طی این سالها تجربه و سابقهی درخشانی را برای سامان ماهواره رقم زده است.